Van stagiaire tot creatieve productie koningin

“Als ik in mijn hoofd weet hoe het decor eruit moet zien, wil ik dat het er in de Gashouder ook precies zo bij staat.”

Meet Daphne de Vries. Onze creatieve productie koningin. In 2014 kwam ze bij ons als stagiaire (voor een ander festival) en inmiddels is ze verantwoordelijk voor het gehele decor van Amsterdam Wine Festival en een groot deel van de productie. Wij spraken haar over creativiteit, crowd-control en belangrijke leermomenten. 

Van de grote decorstukken en verschillende bars tot de bloemetjes op tafel. Daphne is verantwoordelijk voor de creatieve beleving van Amsterdam Wine Festival. “Bij het bedenken van de thema’s haal ik mijn inspiratie voornamelijk uit reizen. Voor het Noordelijk halfrond is dit een stuk makkelijker omdat ik zelf in veel van de landen op vakantie ben geweest.” Haar eigen indrukken en belevingen vult ze aan met reisverhalen van vrienden. “Als ik zelf niet in een land ben geweest, is er altijd wel iemand in mijn netwerk die me meer kan vertellen over de cultuur en beleving.” Naast reisverhalen is ook Pinterest een graag ingezette inspiratiebron. Wanneer het concept eenmaal rond is en het plaatje in haar hoofd zit begint de volgende challenge. Hoe vertaal je een idee naar concrete decorstukken. “Ik hou niet van half werk. Als ik in mijn hoofd weet hoe het decor eruit moet zien, wil ik dat het er in de Gashouder ook precies zo bij staat.” Dit is niet altijd een gemakkelijke opgave. “Soms is het lastig om iets over te brengen, maar ik heb gelukkig Jelmer, onze grafische designer. Wanneer ik het concept duidelijk voor ogen heb, werkt hij het uit. Alle tekeningen schetst hij met de hand. Het is heel bijzonder hoe hij altijd precies weet te tekenen hoe ik het voor me zie.”

Inmiddels bestaat Daphne haar takenpakket allang niet meer uit alleen decorontwerpen. “Dit jaar houd ik me voor het eerst ook echt bezig met het maken van planningen, draaiboeken, afspraken met leveranciers en ondersteun ik de mannen bij de technische productie.” Een belangrijk onderdeel hiervan is ‘crowd control’. “Tijdens de eerste editie konden de bezoekers alleen een rondje wandelen door de Gashouder en was er niet echt een mogelijkheid om te dwalen over het festival.” Om meerwaarde te creëren werd het festival daarom uitgebreid. “Inmiddels hebben we ook het transformatorhuis en het Klönneplein bij het terrein betrokken. Er zijn nu veel meer verschillende hoekjes en plekjes te ontdekken.” Komende editie staat het transformatorhuis in het teken van Zuid-Afrika.

Ook zijn er belangrijke aanpassingen gedaan om lange rijen te voorkomen. “We hebben de bars naar de zijkanten van de landen verplaatst en ze een stuk groter gemaakt. In plaats van in een trechter te lopen kunnen mensen nu gemakkelijk langs de bars wandelen en is er meer personeel. In september hebben we dit voor het eerst uitgeprobeerd wat resulteerde in een veel prettigere ervaring voor bezoekers.” Om zo goed mogelijk voorbereid aan het festival te beginnen werkt het team met een gedetailleerd draaiboek. “We maken een draaiboek zodat iedereen die komt helpen precies weet wat er wanneer moet gebeuren en waar. Helaas kun je niet alles plannen en moet je altijd rekening houden met onvoorziene omstandigheden. Het draaiboek is daarom vooral een handboek en vraagt zo nu en dan om wat flexibiliteit.” Dat je van iedere editie weer leert moge duidelijk zijn. “Waar ik het meest van geleerd heb, is dat heel veel dingen niet gaan zoals je ze gepland had. Oplossingsgericht denken is hierin echt een must. Uiteindelijk vind je namelijk altijd wel een manier om het te fixen.”

Gelukkig is doorzettingsvermogen een van Daphne haar sterke kanten. “Kan niet bestaat niet. Als ik iets wil geef ik niet op. Links om of rechts om, onder of boven, ik ga altijd door om een manier te vinden dat iets wél kan. Ik denk dat dit sowieso de spirit in het team is.” En dat team, dat is heilig. “Wat ik heel erg tof vind is het familiegevoel in het team. Er wordt nooit geklaagd en iedereen werkt keihard mee. Vooral tijdens de productie en showdagen. Dat je zoiets tofs neerzet met zijn allen dat is écht onbetaalbaar.”

Ben jij benieuwd wat voor thema’s Daphne voor aankomende editie heeft bedacht? Beleef het zelf op 16, 17 en 18 maart in de Gashouder in Amsterdam.

Tickets koop je hier.