Weet tegen wie je praat, voordat je met je marketing verder gaat!

Wat heb je aan een goed idee of een cool event, als niemand weet dat je bestaat? We leven in een tijd waarin we 24-7 overspoeld worden met informatie via sociale media en andere online bronnen. Waar het vroeger genoeg was om gewoon online ‘aanwezig’ te zijn, kun je nu niet meer om een sterke (online) marketing strategie heen.

Wij maken daarom voor Amsterdam Wine Festival iedere editie een flink marketing budget vrij en investeren zowel tijd als geld in zichtbaarheid en conversie. Wie met zijn bedrijf op Facebook en Instagram zit heeft vast gemerkt dat met de steeds veranderende algoritmes het bereik omlaag is gekelderd. Zonder advertentiebudget leveren de meeste posts max. een handjevol likes op en is het bereik schandalig laag.

Is alleen geld investeren genoeg? Nee zeker niet. De afgelopen maanden hebben wij onze doelgroep en de online kanalen van Amsterdam Wine Festival eens kritisch onder de loep genomen. Tegen wie praten we eigenlijk? Welke content werkte goed en wat werkte totaal niet? Wie bezoeken onze website? Wie heeft er ooit contact met ons opgenomen? Welke mensen stonden op ‘aanwezig’ bij onze eerdere Facebook events? Hoe cliché het ook klinkt. Meten is weten.

Wij richten ons op wijnliefhebbers, maar binnen deze groep vallen nog oneindig veel subgroepen. Het is zonde van je tijd én geld als je consequent tegen de ‘verkeerde’ blijft praten. Wanneer je duidelijk voor ogen hebt tegen wie je communiceert, kun je daar je content strategie op aanpassen. Een van de grootste veranderingen die wij dit jaar hebben gemaakt is op Instagram switchen van inspiratie beeld naar eigen content. Dit heeft er toe geleid dat we aanzienlijk meer volgers kregen en meer engagement op onze posts.

Social media ontwikkelt zich in zo’n hoog tempo, dat om het maximale eruit te halen je moet blijven meebewegen met wat er gebeurd. Er is helaas niet één sleutel tot succes. Maar als wij iets geleerd hebben, dan is het wel grondig gebruik maken van Facebook Insights en natuurlijk Google Analytics. Weet tegen wie je praat, voordat je met je marketing verder gaat!

Wil jij Amsterdam Wine Festival live beleven? Scoor hier je tickets.